28. juni 2019 / Søren Vadstrup
Jeg medvirkede i begyndelsen af 2019, sammen med 5 arkitektstuderende på vores afdeling, i et projekt kaldt ‘Unge Blikke på Bygningsarv‘. Det består af et digitalt undervisningsmateriale, udarbejdet af Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur, Københavns Museum, Rysensteen Gymnasium og Frederiksberg Gymnasium. Udviklingsprojekt og materiale er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen.
Læs mere og se elevhæftet her.
Vores del af projektet handlede om at vise det danske system til ‘kortlægning af bygningers arkitektoniske værdier i deres omgivelser’, kaldt SAVE-metoden (Survey of Architectural Values in the Environment), i funktion. Selv om vi rent faktisk, på vores afdeling, arbejder med en nyere, forbedret og opdateret metode, kaldt ny-SAVE-metoden – se link til denne her – viste vores studerende på 5 små filmklip af 1½ minutters varighed, hvad den 30 år ‘gamle’ SAVE-metode’ går ud på. Se de 5 film på links’ne herunder:
(kun to af de eksterne links virker mere: Kulturhistorisk værdi og Bygningens originalitet)
Line Dea Langkjær tog sig af bygningens arkitektoniske værdi.
Freja Bang Dahl tog sig af bygningens kulturhistoriske værdi
Helene Anker Kure tog sig af bygningens miljømæssige værdi
Rasmus Helleskov Wieleman tog sig af bygningens originalitet
Toni Antonov tog sig af bygningens tekniske tilstand
Idé og gennemførelse af udviklingsprojektet: Helle Ålsbøl og Iniz Tvillinggaard
Toni fotograferer
Freja skriver
Rasmus tegner